0910/902 315, 0902/939 902 doucovanie@cielene.sk

Cielený blog

O veciach, ktoré zaujímajú nás, našich žiakov a ich rodičov

Termíny prázdnin na školský rok 2017/2018

Ešte len dnes sa začal nový školský rok, ale sme presvedčení, že mnohí žiaci už teraz túžobne očakávajú prázdniny. Akú sú teda plánované termíny prázdnin  na školský rok 2017/2018? A ak to už máte na mysli – naši doučovatelia doučujú naplno aj cez prázdniny. Nie je teda problém naplánovať si individuálne doučovanie. Skupinové kurzy však vzhľadom na vyšší počet odcestovaných študentov počas školských prázdnin neprebiehajú. Termíny prázdnin na školský rok 2017/2018 Jesenné: 30. október (pondelok) až 31. október 2017 (utorok). Školské vyučovanie sa začne 2. novembra 2017 (štvrtok). Vianočné: 23. december 2017 (sobota) až 5. január 2018 (piatok). Školské vyučovanie sa začne 8. januára 2018 (pondelok). Polročné: 2. február 2018 (piatok). Školské vyučovanie sa začne 5. februára 2018 (pondelok). Jarné: Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj – 19. február (pondelok) až 23. február 2018 (piatok). Školské vyučovanie sa začne 26. februára 2018 (pondelok). Košický a Prešovský kraj – 26. február (pondelok) až 2. marec 2018 (piatok). Školské vyučovanie sa začne 5. marca 2018 (pondelok). Bratislavský, Nitriansky a Trnavský kraj – 5. marec (pondelok) až 9. marec 2018 (piatok). Školské vyučovanie sa začne 12. marca 2018 (pondelok). Veľkonočné: 29. marec (štvrtok) až 3. apríl 2018 (utorok). Školské vyučovanie sa začne 4. apríla 2018 (streda). Letné: 2. júl (pondelok) až 31. august 2018 (piatok). Vyučovanie sa začne 3. septembra 2018 (pondelok). Zdroj:...

Príprava na osemročné gymnázium – Test II

Prijímacie pohovory na niektoré osemročné gymnáziá pozostávajú zo štandardizovaných EXAM testov, ktoré v dvadsiatich úlohách precvičujú rôzne oblasti aritmetiky a geometrie z učiva 1. – 5. ročníka ZŠ matematiky. Nakoľko sú tieto testy pre školy platené, tie ich na svojich webstránkach štandardne nezverejňujú. Ich nezvyčajná forma – 7 úloh s jednou správnou odpoveďou, 7 úloh s viacnásobným výberom odpovede a 6 otvorených úloh – môže mnohých piatakov na prijímačkách do prímy prekvapiť, a preto je dobré mať riešenie tohto typu testu nacvičené. Nižšie nájdete jeden z našich Cielene interných testov v EXAM štýle, s ktorým pracujeme aj v rámci prípravných kurzov. Test vo formáte PDF si môžete stiahnuť v linku na spodku tohto príspevku. Určite si nezabudnite prejsť aj tento vzorový test z prijímačiek na osemročné gymnázium. Čas na vypracovanie: 60 minút 01 Jedna správna odpoveď Na školskom výlete súťažilo v rôznych disciplínach 158 žiakov. 72 žiakov bolo v šesťčlenných skupinách, 56 žiakov v štvorčlenných skupinách a zvyšní žiaci súťažili vo dvojciach. Koľko skupín celkovo súťažilo na výlete? 56 31 41 26 02 Viac správnych odpovedí Lujza napísala číslo, z ktorého po zaokrúhlení na stovky vznikne 800. Simon napísal číslo, z ktorého po zaokrúhlení na desiatky vznikne 260. Aký môže byť súčet Lujzinho a Simonovho čísla? 1014 1107 960 1160 03 Viac správnych odpovedí Vnučka Emma poprosila svoju babičku, aby jej uháčkovala čierno – bielu deku. Podmienkou bolo, aby dve tretiny deky boli biele. Aký vzor môže babička na deke použiť, aby splnila Emmkinu podmienku? 04 Otvorená otázka Napíšeme 42 číslic v tomto poradí: 123456789123456… Ktorá číslica bude posledná?   05 Jedna správna odpoveď Jedna strana obdĺžnikovej záhrady je dlhá 9 metrov. Jej obvod je 72 metrov. Záhradu chceme...

Príprava na osemročné gymnázium – Test I

Príprava do prímy je naštartovaná na plné obrátky a s ňou aj opakovanie na prijímacie pohovory! Vrcholná prijímačková sezóna sa blíži, a preto Vám prinášame jeden z našich testov z matematiky na prijímacie pohovory na osemročné gymnázium. Čas na vypracovanie: 60 minút. Inštrukcie: Vyberte správnu odpoveď. Osem jabĺk váži rovnako ako 6 jabĺk a 350 – gramové závažie. Koľko váži jedno jablko? 350 g 35 g 175 g 150 g 20 g Rímske číslo MDCCCXCVI je: 196 1896 1986 1894 1537 Na výlet sa chystá 15 žiakov z triedy 5.B. Spolu treba vyzbierať 180€, ale pani učiteľka zatiaľ vyzbierala len 84€. Koľko žiakov jej ešte nedalo peniaze? 7 8 9 12 3 Koľkokrát treba zmenšiť číslo 462, aby sme dostali šesťnásobok čísla 11? 42 396 14 7 451 Ak neznáme číslo vynásobíme piatimi, dostaneme štvrtinu čísla 300. Aké je neznáme číslo? 60 375 75 15 240 Traja kamaráti majú spolu 29 rokov. Koľko rokov budú mať spolu o štyri roky? 33 41 37 116 58 Na číselnej osi je v strede medzi neznámym číslom a číslom 505 číslo 331. Zistite neznáme číslo. 174 175 157 418 209 Vypíšte všetky trojciferné čísla, ktoré majú ciferný súčet 6. Určte: najväčšie celé číslo, ktoré po zaokrúhlení na tisícky dáva 7 000 najmenšie celé číslo, ktoré po zaokrúhlení na tisícky dáva 11 000. najmenšie celé číslo, ktoré po zaokrúhlení na desiatky dáva 130. Balenie granúl vystačí dvom psom na 30 dní. Koľko dní vydrží to isté balenie granúl šiestim psom? 12 15 10 90 5 V súťažnej hre „Zaokrúhlenec vyhrá“ vyhrávajú tie čísla, ktoré po zaokrúhlení na desiatky dávajú Rovnaký výsledok ako po zaokrúhlení na tisícky. Ktoré čísla...

Najpopulárnejšie osemročné gymnáziá v Bratislave podľa našich žiakov

Rozhodli ste sa skúsiť prijímacie pohovory na osemročné gymnázium, ale zatiaľ ste si nevybrali konkrétnu školu, na ktorej by ste chceli stráviť svoje najkrajšie školské roky? Vybrať si môžete dve osemročné gymnáziá, na ktoré v máji absolvujete prijímacie pohovory. Pri príprave na osemročné gymnáziá, či už individuálne doma s doučovateľom alebo v skupinových prípravných kurzoch, si v Cielene vždy robíme prieskum medzi rodičmi o tom, kam by ich dieťa chcelo ísť. Ako vyzerajú aktuálne výsledky pre bratislavských piatakov hlásiacich sa na osemročné gymnáziá, ktorých aktuálne doučujeme najviac? 1. Gymnázium Jura Hronca (Spojená škola Novohradská) Gymnázium známe ako bašta pre dobrých matematikov vedie v našom rebríčku a už niekoľko rokov v rade naň pripravujeme najviac žiakov. Veľakrát sa naň hlásia tí žiaci, ktorých rodičia sú absolventmi práve tohto gymnázia. 2. Gymnázium Metodova Populárne jazykové gymnázium, na ktorom sa dva cudzie jazyky vyučujú už od prímy. V minulom roku skúšalo šťastie na prijímacích pohovoroch celkovo 379 žiakov, pričom brali dve triedy. S hrdosťou môžeme povedať, že minimálne šiesti z našich žiakov na toto osemročné gymnázium napokon aj nastúpili. 3. Gymnázium Laca Novomeského (Gymnázium Tomášikova) Prvú trojku obľúbených škôl uzatvára Tomášička, kam každoročne pripravujeme tiež niekoľko šikovných piatačikov a piatačiek. Ďalšie obľúbené gymnáziá (bez poradia) Gymnázium Grősslingova, Gymnázium Bilíkova, Gymnázium Tilgnerova, Gymnázium Ladislava Sáru, Gymnázium Pankúchova, Gymnázium Jána Papánka (Gymnázium Vazovova), Gymnázium Senec, 1. súkromné gymnázium Bajkalská, ŠMPNDaG Teplická. Príprava na osemročné gymnáziá Ak ste si už školu vybrali  a potrebujete pomôcť s prípravou, sme tu pre vás aj na matematiku, aj na slovenčinu. Individuálne doučovanie s doučovateľom na prijímacie pohovory prebieha zvyčajne 1 x týždenne v dĺžke 90 minút na jeden predmet (matematika alebo slovenčina) v termíne podľa vlastného výberu (prispôsobíme sa vám). Čo sa týka...

Doučovanie vs. zlé známky. Ako môžeme pomôcť?

Prvé dva mesiace školského roka sú za nami. Je pomerne časté, že nie všetky známky sú práve také, ako by sme si ako rodičia predstavovali. Návšteva rodičovského združenia je v tomto prípade mixom všetkého: nádeje, vzrušenia, obáv, strachu, nadšenia, znechutenia, namosúrenia. Množstvo študentov a rodičov môže bojovať s pocitom bezmocnosti akonáhle zistia, že známky nevyzerajú tak dobre, ako pôvodne dúfali. Ako to vyriešiť? V Cielene jednoznačne odporúčame doučovanie. Pri oprave zlých známok (ale najmä ich predchádzaniu) predstavuje doučovanie matematiky, fyziky, chémie, biológie, slovenčiny či angličtiny s individuálnym doučovateľom zvyčajne to najlepšie riešenie a prvý krôčik k zlepšeniu doterajších a získaniu vytúžených študijných výsledkov. Doučovanie s individuálnym doučovateľom žiakovi pomôže: – Vybudovať u žiaka potrebné sebavedomie, – Znížiť stres vyplývajúci zo skúšania, odpovede pred tabuľou či pred rôznymi štandardizovanými testami ako Testovanie 9 či maturita, príp. prijímacími pohovormi na osemročné, bilingválne či štandardné gymnáziá, – Zlepšiť pochopenie komplexných tém a ich prelínanie napríklad v oblasti matematika/ fyzika, chémia/ biológia, – Získať dobré učebné návyky, – Zlepšiť organizáciu študijných povinností a plánovanie učenia, – Rozvinúť konceptuálne myslenie, – Zlepšiť a rozšíriť vedomosti z konkrétneho predmetu, upevniť základy, – Dosiahnuť lepšie študijné výsledky. Ako rodičia si musíme byť istí, že deťom poskytujeme všetku možnú podporu, ktorú potrebujú k dosiahnutiu svojich akademických cieľov. Je mimoriadne dôležité, aby sme im pomohli stanoviť reálne ciele a úprimne sa zaujímali o ich obavy či strach z učenia. Jednoznačne najlepším spôsobom, ako pomôcť dieťaťu zlepšiť známky, je však objednanie individuálneho doučovania – či už je to z matematiky alebo slovenčiny, angličtiny alebo chémie, príp. kombinácie predmetov. Takže, ako nám individuálne doučovanie dokáže pomôcť? Na individuálnom doučovaní venuje...

Testovanie 9 s témou Halloween

Ovládate deviatacku matematiku? #5 Preverte si vedomosti z deviatackej matematiky s naším tematickým testom, ktorý využívame aj pri príprave na kurzoch na Testovanie 9. 1. Oliver v minulom roku som za kostým na Halloweensku party minul 36 €. V tomto roku bol jeho kostým o 20% drahší. Vypočítajte, koľko minul Oliver na kostým tento rok. a) 45 € b) 43,20 € c) 28,80 € d) 56 € 2. Na Halloweena sa Michal chystá vyrezávať veľa tekvíc. Chce, aby mali všetky rovnaké oči v tvare trojuholníka. Nevie však vypočítať uhol na vrchnej strane oka. Aký veľký je vrchol γ? (obrázok je len ilustračný) a) 110° b) 62° c) 202° d) 90° 3. Americké deti sa vybrali strašiť ľudí v okolí a zároveň vyberať sladkosti. Ocitli sa pred súborom štyroch budov, pričom každá z nich mala vlastný vchod očíslovaný nepárnymi číslami, idúcimi bezprostredne za sebou. Súčet dvoch čísel na krajných vchodoch je 100. Vypočítajte najväčšie zo štyroch čísel vchodov. a) 49 b) 23 c) 32 d) 53 4. Do strašidelného halloweenskeho nápoju mama vliala 3 l pomarančového džúsu, 460 ml tekvicovej šťavy, 0,1 hl coca coly a 12 dcl peny z vaječných bielkov. Urči, aký objem v milimetroch mal výsledný pripravený nápoj. a) 14 660 ml b) 4 580 ml c) 3 482 ml d) 13 580 ml 5. Šiesti kamaráti vyrezávajú dve tekvice dvanásť minút. Koľko minút by trvalo vyrezať trom kamarátom tri tekvice? a) 36 minút b) 12 minút c) 18 minút d) 72 minút 6. Babka napiekla svojim vnúčatám tekvicový koláč s priemerom 26 cm. Na vrch chce spraviť bielu cukrovú polevu hrúbky 0,5 cm. Na 1 cm3...

Ako cez leto nezabudnúť (na) matematiku

Existuje veľmi veľa dôvodov a aktivít, kvôli ktorým deti milujú prázdniny, ale je zrejmé, že matematiku či počítanie neobsahujú. Rôzne štúdie však ukázali, že precvičovanie matematiky cez leto prispieva k minimalizácii tzv. „letnej učebnej ujmy“. Už staršie výskumy potvrdili, že žiaci môžu počas leta prísť až o dva mesiace na úrovni ročníkového učiva matematiky, pričom táto strata môže byť kumulatívna, zhoršujúca sa rok po roku. „Našťastie existujú rôzne spôsoby, ktoré žiakom môžu pomôcť s algebrou, geometriou či jednoduchým rátaním bez toho, aby museli chodiť na doučovanie,“ tvrdí Susan Gerofsky, docentka na Katedre učiva a pedagogiky na University of British Columbia. Tu je zopár z nich. Nemyslite na učebnice Niektorí z vás si možno myslia, že najlepším spôsobom ako nezabudnúť (na) matematiku je precvičovať ju – z učebníc a pracovných zošitov. A hoci sú obe užitočnými pomôckami, strany s dlhým zoznamom monotónnych príkladov nie sú tým, čo by žiakov na matematike bavilo. „Nie je pravda, že drilovanie a memorizovanie je úplne zbytočné. Vďaka tomu však pre veľa ľudí matematika predstavuje len drinu a ubíjajúce opakovanie,“ hovorí Gerofsky, „pre tých z nás, ktorí milujeme matematiku, je dôvod taký, že je o živote. Matematika sa vyskytuje všade okolo nás.“ Aj preto Gerofsky rodičom odporúča, aby vyšli von a hľadali matematiku okolo seba tak, ako to robili starí matematici. Je známe, že napríklad Fibonacci si všimol zaujímavý matematický vzor rastu lístkov a lupienkov kvetov – zvaný fylotaxia. Úžasné vzory sledoval aj na šiškách, ananáse, slnečniciach či pri plodení zajacov. Akonáhle sa naučíte vidieť tieto vzory, budú vás prenasledovať. Všade. Pozerajte matematické videá YouTube je plný úžasných vzdelávacích a kvalitne spracovaných videí o matematike,...

Pripravujeme na reparáty. Čo by ste o nich mali vedieť

Od našich začiatkov pripravujeme žiakov a žiačky základných i stredných škôl aj na reparáty, či už je to reparát z matematiky, reparát z fyziky či reparát z rodnej slovenčiny. Nemajte obavy, nie sú to tí žiaci, ktorých sme krvopotne doučovali počas školského roka. Naopak, väčšinou sú to tí, ktorí prípravu počas školského roka zanedbali/ kašľali na školu/ prekvapil ich prechod na iné miesto/ nemali šťastie na výber doučovateľa. Doučovanie na reparát však vôbec nie je také hrôzostrašné ako vyzerá a hoci je podľa nás ideálne začať s prípravou najneskôr v polovici júla, zvládneme aj neskorší nástup a doteraz sme všetkých žiakov pripravili na 100% prejdenie. Čo sme sa v procese prípravy naučili a čo by ste mali o reparáte vedieť aj vy?   Ak je vaše dieťa v 7. alebo 8. ročníku ZŠ alebo v 3. ročníku gymnázia, je reparát najpravdepodobnejší. Teda aspoň podľa našej štatistickej vzorky, keďže najviac žiakov pripravujeme na reparát práve v tomto období. Nenadarmo je matematika považovaná za najťažší predmet. Najviac reparátov sa robí práve z nej. Nasleduje fyzika, elektrotechnika, chémia, … V minulom školskom roku 2014/2015 sme na reparáty pripravovali len u nás v Cielene 57 žiakov. Cca 70% žiakov sa nám ozve v prvej polovici júla. Pri plánovaní doučovaní berieme do úvahy aj vaše dovolenky, letné tábory či dlho naplánované prázdniny u starých rodičov. Hoci je žiakov dosť, skupinové kurzy prípravy na reparáty nerobíme. Odporúčame individuálne doučovanie s doučovateľom – u Vás doma alebo u nás v pobočke na Záhradníckej 25 v bratislavskom Starom Meste. Doučovanie je tak šité na mieru potrebám a (ne)vedomostiam konkrétneho žiaka. Pri reparátoch z polročného učiva odporúčame doučovanie minimálne 2 x týždenne po 90 minút, pri tých celoročných stojí za zváženie aj intenzívnejšia príprava. Samozrejme, pri stanovení intenzity doučovania zvažujeme aj úroveň...

Najlepšie darčeky pre úžasných učiteľov

Práca učiteľov nie je jednoduchá a niektorí s vašimi deťmi počas týždňa trávia dokonca viac času ako vy sami. Ukážte im trochu vďaky za to, čo pre vaše deti robia a ako sa im venujú aj nad rámec povinností. Nie je potrebné, aby ste na darček minuli veľa peňazí, dobrý úmysel a úprimné venovanie vášho obľúbeného učiteľa/ učiteľku určite potešia. Nech už sa rozhodnete pre čokoľvek, skúste vybrať niečo osobné namiesto tradičnej kvetinky či bonboniéry. Darčekové poukazy Darčekové poukazy a kupóny umožňujú učiteľom kúpiť si to, po čom skutočne túžia alebo čo potrebujú. Nechajte vaše dieťa, nech vyrobí či nakreslí pohľadnicu a darčekový poukaz vložte dnu. Personalizované písacie potreby Darček, ktorý je na úrovni a vždy potrebný. Personalizované písacie potreby, papiere a poznámkové papieriky odlíšia vášho obľúbeného učiteľa od ostatných. Balíček na prežitie pre učiteľa Či už vo forme sady rôznych exotických káv, čajov alebo mixu kvalitnej čokolády, balíček pre úspešný štart do nového dňa je pre učiteľa na nezaplatenie. Nezabudnite na personalizovanú šálku, keksíčky a iné maličkosti, ktoré potešia pred, počas alebo po ťažkom dni. Dobrá kniha Veľká časť učiteľov si rada oddýchne pri dobrej knihe. Skúste siahnuť po overenej klasike od tradičných autorov alebo vyberte nejakú, o ktorej viete, že ju váš učiteľ ocení. Ak knižný vkus napríklad u vašej matematikárky nepoznáte, istotou je už spomínaný darčekový kupón do miestneho alebo internetového kníhkupectva. Prázdninové koláčiky Ak s vaším dieťaťom radi trávite čas vypekaním rôznych dobrôt, myslite aj na vašich obľúbených učiteľov. Môžete napiecť viac druhov a potešiť mlsné jazýčky hneď viacerých obľúbených pedagógov. Rastliny Červený karafiát je overená klasika pre staršiu pani učiteľku, ale v zmysle udržateľnosti je efektívnejším riešením rastlinka v kochlíku. Zelená farba redukuje stres a navyše zvyšuje kvalitu ovzdušia v miestnosti....

Webstránky, ktoré využijete pri štúdiu chémie

Chémii sa počas svojho základo- či stredoškoského štúdia nevyhne žiaden študent. Niektorými ospevovaná, inými zatracovaná chémia v sebe nesie prvky viacerých oblastí – matematiky, biológie, fyziky, čo robí jej štúdium naozajstnou výzvou. U nás v Cielene najčastejšie doučujeme chémiu žiakov ôsmych ročníkov základnej školy, prvákov na gymnáziách a v neposlednom rade maturantov pripravujúcich sa na štúdium medicíny. Aj na našich doučovaniach využívame rôzne webstránky, ktoré učivo chémie zjednodušia, rozumne vysvetlia alebo obrazne naučia. Z nášho zoznamu si naozaj vyberú všetky úrovne. Chemsis Jednoduchá stránka s prehľadným a jednoduchým spracovaním základov chémie, učiva k anorganike a kovom.  Odkaz: http://www.chemsis.szm.com Chemgeneration Táto webstránka vznikla ako reakcia na Rok chémie vyhlásený Unescom v roku 2011. Je určená na propagáciu predmetu chémia prostredníctvom bohatého multimediálneho obsahu, ilustrácií, malých hier či webových aplikácií. Odkaz: http://www.chemgeneration.com/sk/index.php Chembalancer – vyrovnávanie rovníc Užitočná webstránka je určená pre žiakov, ktorí sa učia vyrovnávať chemické rovnice po prvýkrát. Prehľadný systém – hoci v anglickom jazyku – s grafickým znázornením. Odkaz: http://funbasedlearning.com/chemistry/chemBalancer/default.htm Školský informačný servis – Chémia Prehľadná, hoci staršia stránka s rôznymi užitočnými informáciami k učivu chémie a v neposlednom rade zaujímavými linkami na rôzne experimenty. Odkaz: http://kekule.science.upjs.sk/chemia/ Chemsketch Chemsketch je demo verziou programu, pomocou ktorého nakreslíte krásne vzorce nielen organických zlúčenín, priestorové molekuly, či laboratórne aparatúry potrebné do labákov. Pre akademické potreby je stiahnutie programu bezplatné. Vynikajúce aj pre chemikov – laikov! Odkaz: http://www.acdlabs.com/resources/freeware/chemsketch/ Interaktívna periodická tabuľka Po kliknutí na chemický prvok sa o ňom dočítate základné informácie, ale napríklad aj štipky histórie či nájdete zaujímavé videá. Stránka je v angličtine a je k dispozícii na stiahnutie pre Apple aj Andoid ako aplikácia. Odkaz: http://www.rsc.org/periodic-table PTtable – dynamická periodická tabuľka Dynamická periodická tabuľka, ktorá vykresľuje napríklad aj...

Otázky na učiteľov #4: Prečo sú bubliny guľaté?

Asi každý z nás má rád bublifuky. Pomocou vody s trochou jari dokážeme vytvoriť krásne bubliny, väčšie i menšie, no vždy s nádhernými žiarivými farbami odrážajúcimi sa na ich povrchu. Hoci poskytujú zábavu pre malých i veľkých už niekoľko dekád či dokonca storočí, vo svojej podstate sú bubliny celkom obyčajné. Niekedy veľké, inokedy malé, stále dodržiavajú svoj guľatý tvar. Prečo je to tak? Prečo nemôžu mať napríklad tvar kocky, hviezdice či srdiečka? Pokiaľ ste sa niekedy zamýšľali nad tým, prečo sú bubliny guľaté, vysvetlíme vám dva jednoduché dôvody. Povrchové napätie Dôvod, prečo si bubliny zachovajú svoj guľatý tvar, čiastočne súvisí s dôvodom, prečo komáre dokážu chodiť po vode. Všetky tekutiny majú tzv. povrchové napätie, ktoré predstavuje určitý level odporu voči sile, ktorá sa ho snaží prebiť. Práve povrchové napätie umožňuje mydlovým molekulám viazať molekule vody, a to vnútri aj navonok. Keď fúkame do bublifuku, rozťahujeme tým kapacitu týchto molekúl. Povrch a objem gule Guľa ako taká je najmenším možným tvarom. Príroda okolo nás neplytvá energiou a našla spôsob, ako sa správať čo najekonomickejšie aj pri takej veci, akou bublina nepochybne je. Dôvod, prečo si bubliny zachovávajú guľatý tvar je ten, že je to najmenší tvar schopný udržať objem vzduchu a mydla vnútri vodového prstenca. Inými slovami, múdra voda si nechce vytvoriť viac práce, než je potrebné, a práve guľatý tvar jej to povoľuje. Keďže v okolitom priestore nie je žiaden tlak (resp. tlak pôsobiaci na povrchové napätie na stene bubliny), bubliny môžu dorásť do extrémnych rozmerov. Napokon však všetky raz puknú, a to preto, že sa ich povrch natiahne...

Čo vedieť na maturitu z matematiky 2/16: Čísla, premenné a výrazy

Akademický týždeň je pre niektorých maturantov už tento týždeň v plnom prúde, a preto prinášame prehľad požiadaviek k tomu, čo je potrebné na maturitu z matematiky vedieť. Aké pojmy si zopakovať, ktoré vlastnosti a vzťahy pri opakovaní nevynechať a na čo sa teoreticky môže maturitná komisia pri skúšaní pýtať? V dnešnom článku sa pozrieme na čísla, premenné a výrazy. Aké pojmy by ste pri maturite z logiky a množín mali vedieť konštanta, premenná, výraz, obor definície výrazu, rovnosť výrazov, hodnota výrazu, mnohočlen, stupeň mnohočlena, doplnenie do štvorca (pre kvadratický mnohočlen), člen mnohočlena, vynímanie pred zátvorku, úprava na súčin, krátenie výrazu, prirodzené (N), celé (Z), nezáporné (N0), záporné (Z-), racionálne (Q), iracionálne (I), reálne (R) čísla, n-ciferné číslo, zlomky (čitateľ, menovateľ, spoločný menovateľ, základný tvar zlomku, zložený zlomok, hlavná zlomková čiara), desatinný rozvoj (konečný, nekonečný a periodický), číslo pí, nekonečno, číselná os, znázorňovanie čísel, komutatívny, asociatívny a distributívny zákon, odmocnina (druhá), n-tá odmocnina, mocnina (s prirodzeným, celočíselným, racionálnym exponentom), exponent a základ mocniny, základ logaritmu, absolútna hodnota čísla, úmera (priama a nepriama), pomer, percento, promile, základ (pre počítanie s percentami), faktoriál, kombinačné číslo, desiatková sústava, dekadický zápis, interval (uzavretý, otvorený, ohraničený, neohraničený). Ktoré vzťahy a vlastnosti by ste mali ovládať Čo od vás komisia očakáva, že viete zaokrúhľovať čísla, upraviť reálne číslo na tvar +- a * 10^n , kde n je celé číslo a a číslo z intervalu <1, 10>, vypočítať absolútnu hodnotu reálneho čísla, zapísať vzdialenosť bodov na číselnej osi pomocou absolútnej hodnoty, znázorňovať čísla na číselnej osi, porovnávať čísla na číselnej osi, odčítať čísla z číselnej osi, pre konkrétne n všeobecne zapísať n-ciferné číslo, na približný výpočet číselných...

Čo vedieť na maturitu z matematiky 1/16: Logika a množiny

Akademický týždeň je pre niektorých maturantov už tento týždeň v plnom prúde, a preto prinášame prehľad požiadaviek k tomu, čo je potrebné na maturitu z matematiky vedieť. Aké pojmy si zopakovať, ktoré vlastnosti a vzťahy pri opakovaní nevynechať a na čo sa teoreticky môže maturitná komisia pri skúšaní pýtať? Začíname základmi matematiky – logikou a množinami. Tí, ktorí sa chystajú na VŠ technického alebo ekonomického smeru – vedzte, že s týmto učivom sa ešte stretnete.   Aké pojmy by ste pri maturite z logiky a množín mali vedieť výrok, axióma, definícia, hypotéza, tvrdenie, pravdivostná hodnota, logické spojky, negácia, konjunkcia, disjunkcia, implikácia, obmena implikácie, obrátená implikácia, ekvivalencia, vyplýva, je ekvivalentné, kvantifikátor (existenčný, všeobecný, aspoň, najviac, práve), priamy a nepriamy dôkaz, dôkaz sporom, množina, prvky množiny, podmnožina, nadmnožina, prienik, zjednotenie a rozdiel množín, Vennove diagramy, disjunktné množiny, prázdna množina, doplnok množiny, konečná a nekonečná množina, počet prvkov množiny. Ktoré vzťahy a vlastnosti by ste mali ovládať implikácia (výrok) A ⇒ B je ekvivalentná s implikáciou (výrokom) B’ ⇒ A’ (výrok z A vyplýva B platí práve vtedy, keď platí výrok z negácie B vyplýva negácia A), výroky A, B sú ekvivalentné, ak platia obe implikácie A ⇒  B, B ⇒ A , negácia konjunkcie (disjunkcie) je disjunkcia (konjunkcia) negácií, implikácia A ⇒  B je nepravdivá práve vtedy, keď je pravdivý výrok A a nepravdivý výrok B, pravdivosť zložených výrokov a negácie („tabuľka pravdivostných hodnôt“), negácia výroku ∀x ∈ M platí V(x) je ∃x ∈ M , pre ktoré neplatí V(x), negácia výroku ∃x ∈ M , pre ktoré platí V(x) je ∀x ∈ M neplatí V(x), A = B práve vtedy, keď súčasne platí A ⊂ B,...

Gramatické chyby #4

Prvýkrát, prvý raz Nesklonná násobná číslovka typu prvýkrát, ktorá vyjadruje poradie, sa píše spolu – teda správne prvýkrát, tretíkrát, poslednýkrát. Násobná číslovka typu prvý raz, má v prvej časti radovú číslovku (prvý) a v druhej časti podstatné meno (raz), sa píše sa oddelene – teda správne prvý raz, druhý raz, ostatný raz. Príklad: Tentokrát ma na vysokú školu neprijali, ale druhý raz to už...

Nahradia doučovateľov roboty?

Predstavte si zariadenie, ktoré dokáže prispôsobiť vzdelávací plán konkrétnemu žiakovi. O to sa snažia aj naši doučovatelia na každom jednom doučovaní. Teraz to vedci dokázali a vytvorili robota poskytujúceho individuálne vzdelávanie pre každé dieťa. Nový robot, Tega, je schopný prispôsobiť sa špeciálnym potrebám študentov a dokonca ich motivovať k učeniu. Vedci z americkej MIT (Massachuttes Institute of Technology) vytvorili robota menom Tega, ktorý má slúžiť ako učiteľ či už v triede alebo mimo nej. Teoreticky by mal byť tento vynález schopný pomôcť tým žiakom, ktorí z rôznych dôvodov zaostávajú pri použití tradičných vzdelávacích metód. Hoci vzdelávací roboti nie sú žiadnou novinkou, Tega je oproti iným značne popredu. Dokáže totiž zachytiť a analyzovať emočný stav študenta, s ktorým práve pracuje. V závislosti od vyhodnotenia tohto stavu dokáže vytvoriť cielenú motivačnú stratégiu na prácu so žiakom. Tega je chlpatý robot v žiarivých farbách. Bol špeciálne navrhnutý na to, aby umožnil dlhodobé interakcie so žiakom. Používa androidové zariadenie pre vyhodnocovaní pohybov, vnímania a myslenia. Takisto je schopný vhodne reagovať na správanie dieťaťa. Vývoj robota prebiehal tak, že spočiatku opakoval emociálne reakcie študenta – tešil sa, keď bol študent nadšený, a bol rozrušený, keď sa študent nesústredil. Potom robot vyhodnotil vyplyv jednotlivých reakcií na správanie študenta a postupom času sa naučil, ako jeho reakcie ovplyvňujú zapojenie študenta a úspech v učení. „Vieme, že učenie sa so spolužiakmi je dôležitým prostriedkom, ktorým sa deti učia nielen vedomostiam a zručnostiam, ale aj postojom a prístupom k učeniu – ako napríklad zvedavosti alebo odolnosti voči ťažkostiam,“ hovorí Cynthia Breazealová, docentka na MIT Media Laboratory, „čo nás fascinuje je fakt, že deti zdá sa interagujú s robotom...

Gramatické chyby #3

Chcete vyhrávať? Mali by ste vedieť, ako sa skloňuje slovo medaila. Podstatné meno medaila sa skloňuje pravidelne podľa vzoru žena. V jednotnom čísle má tvary: N medaila G (od) medaily D (k) medaile A medailu L (o) medaile I (s) medailou V množnom čísle: N medaily G (bez) medailí D (k) medailám A medaily L (o) medailách I (s) medailami Pri skloňovaní sa často nesprávne tvorí tvar genitívu, datívu a lokálu jednotného čísla (bez medaile, k medaili, o medaili namiesto tvarov zodpovedajúcich kodifikovanej podobe spisovnej slovenčiny bez medaily, k medaile, o medaile). Pri vzore žena neexistuje v genitíve jednotného čísla prípona -e a príponu -i v datíve a v lokáli jednotného čísla majú pri vzore žena iba cudzie podstatné mená zakončené na -ea ako idea, orchidea, Kórea, Andrea. Podobne pre nominatív množného čísla neexistuje dvojtvar medaile/ medaily, správna je len druhá možnosť....

Ako žiakov zaujať #1 : Metóda snehovej gule

V našom novom seriáli sme sa rozhodli priniesť informácie o tom, ako ozvláštniť hodiny v škole, na kurzoch alebo aj individuálnych doučovaniach lektora so žiakom. Skúste teda nahradiť nudné diktovanie poznámok alebo dokonca opisovanie textu z powerpointovej prezentácie (alebo aspoň časť) niektorými z metód, ktoré vám postupne predstavíme. Prvá je metóda snehovej gule. SNOWBALL TECHNIQUE je známa ako metóda, ktorá sa často využíva v skupinách alebo triedach s väčším množstvom žiakov. Je zameraná ako na samostatnú prácu, tak aj na tímovú spoluprácu vo väčších skupinách. Princíp je pomerne jednoduchý – vybraná informácia alebo učivo sa počas hodiny postupne nabaľuje ako snehová guľa tým, že sa žiaci postupne spájajú do skupín a učivo dopĺňajú. Metóda je vhodná pri precvičovaní, opakovaní, ale aj úvode do nového učiva (pokiaľ žiaci majú aspoň nejaké vedomosti k danej téme), preto môže byť použitá v ktorejkoľvek časti vyučovacej hodiny. Postup pri metóde snowball je nasledovný: – Žiaci sedia na svojich miestach alebo môžu voľne stáť, – Učiteľ zadá tému/ otázku a určí čas, počas ktorého si jednotlivci môžu danú tému dobre premyslieť, prípadne rozdá pracovný materiál a vysvetlí spôsob práce i zámer, prečo pracujú s týmto materiálom (obrázky, krátky text, knihy). Čas na vypracovanie každej fázy by mal byť v rozsahu 5 -7 minút, – Učiteľ pre utvrdenie napíše tému na tabuľu, – Najprv premýšľajú jednotlivci, – Po uplynutí stanovenej doby začnú žiaci o danej téme diskutovať vo dvojiciach – buď so svojím spolusediacim alebo na základe voľného výberu, – Následne sa dvojice spoja do štvoríc a diskutujú ďalej, – Žiaci sa môžu spájať aj do osmíc alebo kým nevznikne z triedy jedna veľká skupina,...

Jeden deň v živote doučovateľa – Miška D.

Dobrý deň, moje meno je Michaela a momentálne som v prvom ročníku magisterského štúdia na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. S doučovaním slovenského jazyka a literatúry som začala ešte ako študentka na gymnáziu v Nitre, pomáhala som najmä kamarátom a ich mladším súrodencom. Po príchode na vysokú školu sa moje obzory otvorili a momentálne už druhý rok doučujem v tíme Cielene. V doučovaní sa z oblasti SJL sa venujem naozaj všetkému, pripravujem žiakov druhého stupňa do školy, píšeme spolu diktáty, preberáme školské učivo. Ďalej pripravujem deviatakov na monitor (Testovanie 9) zo slovenčiny a prijímacie pohovory na stredné školy. Aktívnych piatakov a ôsmakov pripravujem na osemročné, resp. bilingválne gymnáziá. Taktiež sa venujem príprave štvrtákov na maturity zo slovenského jazyka a literatúry, písomné aj ústne. Deň, o ktorom vám napíšem, je pre mňa najplnší – pondelok. Keďže v tomto semestri nemám v pondelky školu, doobeda cestujem z Nitry do Bratislavy a od 13:45 začínam doučovať. Mojimi prvými pondelkovými žiakmi je trojica piatakov, Marek, Michal a Filip. Pripravujú sa na prijímacie pohovory na Gymnázium Jura Hronca, Metodovu a jeden aj na Tomášikovu. Kurz začali navštevovať ešte v novembri. Práca s nimi je veľmi príjemná, učivo štvrtého a piateho ročníka sme už dobrali, a preto teraz trénujeme písanie prijímačkových testov zo slovenčiny. V správnom pochopení zadania podľa môjho názoru tkvie viac ako polovica úspechu, preto musia nabrať prax, aby sa im nestalo, že napríklad pri viacnásobnej odpovedi budú vyberať iba jednu a naopak. Chalani sú aktívni, zapájajú sa a veľa sa aj nasmejeme. Som si istá, že prijímacie pohovory zvládnu všetci traja. Ako druhú doučujem od 15:30 deviatačku Hanku. S prípravou na Testovanie...
ContactUs.com