0910/902 315, 0902/939 902 doucovanie@cielene.sk

Cielený blog

O veciach, ktoré zaujímajú nás, našich žiakov a ich rodičov

Ako žiakov zaujať #1 : Metóda snehovej gule

V našom novom seriáli sme sa rozhodli priniesť informácie o tom, ako ozvláštniť hodiny v škole, na kurzoch alebo aj individuálnych doučovaniach lektora so žiakom. Skúste teda nahradiť nudné diktovanie poznámok alebo dokonca opisovanie textu z powerpointovej prezentácie (alebo aspoň časť) niektorými z metód, ktoré vám postupne predstavíme. Prvá je metóda snehovej gule. SNOWBALL TECHNIQUE je známa ako metóda, ktorá sa často využíva v skupinách alebo triedach s väčším množstvom žiakov. Je zameraná ako na samostatnú prácu, tak aj na tímovú spoluprácu vo väčších skupinách. Princíp je pomerne jednoduchý – vybraná informácia alebo učivo sa počas hodiny postupne nabaľuje ako snehová guľa tým, že sa žiaci postupne spájajú do skupín a učivo dopĺňajú. Metóda je vhodná pri precvičovaní, opakovaní, ale aj úvode do nového učiva (pokiaľ žiaci majú aspoň nejaké vedomosti k danej téme), preto môže byť použitá v ktorejkoľvek časti vyučovacej hodiny. Postup pri metóde snowball je nasledovný: – Žiaci sedia na svojich miestach alebo môžu voľne stáť, – Učiteľ zadá tému/ otázku a určí čas, počas ktorého si jednotlivci môžu danú tému dobre premyslieť, prípadne rozdá pracovný materiál a vysvetlí spôsob práce i zámer, prečo pracujú s týmto materiálom (obrázky, krátky text, knihy). Čas na vypracovanie každej fázy by mal byť v rozsahu 5 -7 minút, – Učiteľ pre utvrdenie napíše tému na tabuľu, – Najprv premýšľajú jednotlivci, – Po uplynutí stanovenej doby začnú žiaci o danej téme diskutovať vo dvojiciach – buď so svojím spolusediacim alebo na základe voľného výberu, – Následne sa dvojice spoja do štvoríc a diskutujú ďalej, – Žiaci sa môžu spájať aj do osmíc alebo kým nevznikne z triedy jedna veľká skupina,...

Jeden deň v živote doučovateľa – Miška D.

Dobrý deň, moje meno je Michaela a momentálne som v prvom ročníku magisterského štúdia na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. S doučovaním slovenského jazyka a literatúry som začala ešte ako študentka na gymnáziu v Nitre, pomáhala som najmä kamarátom a ich mladším súrodencom. Po príchode na vysokú školu sa moje obzory otvorili a momentálne už druhý rok doučujem v tíme Cielene. V doučovaní sa z oblasti SJL sa venujem naozaj všetkému, pripravujem žiakov druhého stupňa do školy, píšeme spolu diktáty, preberáme školské učivo. Ďalej pripravujem deviatakov na monitor (Testovanie 9) zo slovenčiny a prijímacie pohovory na stredné školy. Aktívnych piatakov a ôsmakov pripravujem na osemročné, resp. bilingválne gymnáziá. Taktiež sa venujem príprave štvrtákov na maturity zo slovenského jazyka a literatúry, písomné aj ústne. Deň, o ktorom vám napíšem, je pre mňa najplnší – pondelok. Keďže v tomto semestri nemám v pondelky školu, doobeda cestujem z Nitry do Bratislavy a od 13:45 začínam doučovať. Mojimi prvými pondelkovými žiakmi je trojica piatakov, Marek, Michal a Filip. Pripravujú sa na prijímacie pohovory na Gymnázium Jura Hronca, Metodovu a jeden aj na Tomášikovu. Kurz začali navštevovať ešte v novembri. Práca s nimi je veľmi príjemná, učivo štvrtého a piateho ročníka sme už dobrali, a preto teraz trénujeme písanie prijímačkových testov zo slovenčiny. V správnom pochopení zadania podľa môjho názoru tkvie viac ako polovica úspechu, preto musia nabrať prax, aby sa im nestalo, že napríklad pri viacnásobnej odpovedi budú vyberať iba jednu a naopak. Chalani sú aktívni, zapájajú sa a veľa sa aj nasmejeme. Som si istá, že prijímacie pohovory zvládnu všetci traja. Ako druhú doučujem od 15:30 deviatačku Hanku. S prípravou na Testovanie...

8 tipov ako zvládnuť stres počas prijímačiek, monitorov, maturít

Koniec školského roka sa nezadržateľne blíži a za posledné tri mesiace toho musia stihnúť žiaci ešte habadej. V marci a apríli píšu prijímacie pohovory na bilingválne gymnáziá, 6. apríla na nich čakajú monitory zo slovenského jazyka a matematiky, 9. a 12. mája prijímačky na osem- a štvorročné gymnáziá, na konci mája sa budú stresovať ústnymi maturitami a v júni zas prijímačkami na vysoké školy. Ako zvládnuť “písomkový” stres si prečítate v našom najnovšom článku. Rodičia, z jednotlivých bodov nezabudnite vaše deti aj vyskúšať :).   Upokojte sa – dýchajte pomaly a zhlboka Pokojná a sústredená myseľ je základom akéhokoľvek úspechu. Zrýchlený dych či nebodaj mdloby vám určite nepomôžu!   Otázky v teste čítajte veľmi pozorne a sústredene Všetci dobre vieme, že nie nevedomosti, ale nepozornosť pri čítaní otázok môže byť dôvodom, prečo ste daný príklad alebo otázku nezodpovedali správne. V zdaní sú síce centimetre, ale vás sa pýtajú na metre? Máte vytvoriť synonymum či antonymum? Najmä pri dlhších otázkach odporúčame podčiarkovať si najdôležitejšie slová či otázky.   Prečítajte si všetky úlohy aj možnosti ich riešenia Predtým, než idete do boja, musíte vedieť, s kým idete bojovať. Rovnako je to aj pri testoch. Musíte vedieť, akému množstvu otázok čelíte, či sú s výberom odpovede, celým riešením alebo od vás skúšajúci žiadajú odpoveď celou vetou.   Zvážte, koľko času vám zaberie zodpovedanie každej otázky Rozvrhnite si čas a priebežne ho sledujte – v ideálnom prípade si so sebou prineste aj náramkové hodinky. Na mobile vám sledovať čas určite nepovolia a ako naschvál môžu byť hodiny v skúšobnej miestnosti práve pokazené.   Pripočítajte k tomu čas, ktorý potrebujete na kontrolu celého testu Vždy si ešte raz prekontrolujte, či ste si správne prečítali zadania a nespravili...

Otázky na učiteľov #3: Ako fungujú magnety?

Magnety sú jednými z mála vecí na Zemi, ktoré dokážu ovplyvňovať predmety okolo seba bez toho, aby sa ich priamo dotýkali. Dôvod, ktorý stojí za tým, že priťahujú kovy – konkrétne železo, nikel a kobalt – je presne tým istým dôvodom zodpovedným za to, že sa Zem točí okolo svojej osi a spoľahlivo sa nám strieda deň s nocou. Vnútri magnetov sa nachádzajú magnetické polia, v nich sa ďalej nachádzajú atómy a v týchto atómoch zas nájdeme hyperaktívne elektróny. Mimochodom, hyperaktívne elektróny sú známe aj ako elektrina. Podobne ako čas a priestor, aj magnetizmus a elektrina sú neoddeliteľne spojené. Magnety nepriťahujú len železo, nikel a kobalt, ale tiež priťahujú alebo odpudzujú iné magnety. Ako sa hovorí protiklady sa priťahujú, a to platí aj o magnetoch alebo je možné, že táto slovná hračka vznikla práve vďaka nim. Magnetické pole má svoj sever a juh, a keď k sebe priblížime severný pól jedného magnetu s južným pólom toho druhého, spoja sa. Ak sa však pokúsime spojiť magnety rovnakým pólom, budeme bojovať s ich odporom. Je známe, že dokonca aj ak magnet rozdelíme na dva menšie, každý si vytvorí svoje vlastné magnetické pole ako aj severný a južný pól. Aj naša milovaná Zem je v skutočnosti jedným veľkým magnetom. V jej úplnom jadre sa totiž nachádza obrovská guľa kovu, ktorá emituje magnetické pole. Aj to je príčinou toho, že ručička kompasu ukazuje vždy na sever a ohnivé Slnko nás nespáli zaživa. Magnety teda nie sú len zaujímavým prvkom, ktorým si pripomenieme dovolenkovú destináciu alebo pripneme nákupný zoznam na chladničku. Magnety sú tiež nevyhnutné pre naše prežitie.   Zdroj: What magnets can do (Allan...

Užitočné webstránky, ktoré by mal poznať každý študent

Prešli sme si tým všetci. Nekonečné domáce úlohy, zadania, projekty, seminárky, blížiace sa deadliny. Väčšinu času rôzne náročné školské povinnosti a úlohy zvládate, ťažko pracujete, no niekedy máte pocit, že vám chýba prostriedok, aplikácia, ktorá by dokázala zlepšiť vaše študijné výsledky a teda zjednodušiť aj váš život. Vybrali sme pre vás niekoľko užitočných webstránok, s ktorými pracujú na doučovaniach naši žiaci alebo ktoré odporúčajú naši doučovatelia. Tu je výber z nich. 1. Wolfram – Alpha Miška, doučovateľka matematiky v Bratislave: Mysleli ste si, že Google vie všetko? Tak skúste ešte raz. Wolfram – Alpha je search engine, ktorý vie naozaj všetko. Zodpovie vám vaše najtajnejšie vedecké otázky alebo vás navedie na užitočné zdroje, ktoré pomôžu pri písaní prác. Pôvodne určený na matematiku má tento softvér dnes už viaceré oblasti cez lingvistiku, výživu či materiály. Ja ako matematička ho využívam na vykresľovanie grafov, počítanie integrálov, derivovanie, či maticové operácie. Nutná je ale minimálna znalosť angličtiny. 2. TED.com Lucia, doučovateľka slovenčiny a biológie v Bratislave: TED.com je jedna z najúžasnejších stránok. Pri hľadaní inšpirácie, researchovaní k projektom alebo pri konštruktívnej prokrastinácii, tu nájdete celé množstvo užitočných prednášok od úspešných a múdrych ľudí. Pôvodne sú prednášky v angličtine, ale veľakrát je k dispozícii aj slovenský preklad či titulky. Moje obľúbené témy sú jednoznačne literatúra, medicína a zdravie. 3. Google Študovňa Michal, doučovateľ chémie v Bratislave: Pre študentov je Google Scholar (pôvodný názov v angličtine) užitočným zdrojom informácií pri citovaní rôznych odborných zdrojov z naozaj overených prác. Ja osobne som ho využil najmä na študijnom pobyte v Nemecku. Predpokladá sa, že obsahuje viac ako 160 miliónov dokumentov, takže je vysoko pravdepodobné, že nájdete...

Otázky na učiteľov #2: Kto prvý použil symbol rovná sa?

Veľmi predĺžená verzia dnešného symbolu rovnosti (=) bola predstavená v diele The Whetstone of Witte (1557) autora Roberta Recorde-a (1510-1558) z Walesu, ktorý priniesol algebru do Anglicka. Vyjadrenie tohto nového symbolu obhajoval slovami, že žiadne dve veci si nemôžu byť rovnejšie než dve paralelné priamky. Manuskript z Univerzity v Bologni, ktorý sa datuje medzi rokmi 1550 a 1568, údajne obsahuje rovnaký zápis rovnosti a to nezávisle na práci Roberta Recorde-a. William Oughtred (1574-1660) bol ďalším významným elementom v následnej popularizácii znamienka rovnosti, ktoré sa opäť objavilo v roku 1618, a to v appendixe anglického prekladu diela Descriptio od autora Johna Napier-a (v ktorom boli prvýkrát popísané logaritmy). Rovnaké matematické piktogramy sa znovu objavili v možno ešte dôležitejšom majstrovskom diele Clavis Mathematicae (1631, Oughtred). Autor v tomto diele experimentoval aj s ďalšími matematickými symbolmi, ktoré používame dodnes (napríklad aj x ako znak násobenia). Namiesto dnes používaného a nemenného znamienka = používali až do konca osemnásteho storočia matematici rôzne slová alebo skratky (napr. “ae” ako latinské aequalis). Thomas Harriot (1560-1621) používal iný symbol (rovná sa ktoré obsahuje dve zvislé čiary), zatiaľčo iní používali dvojicu vertikálnych čiar ( || ). Zdroj:...

Gramatické chyby #2

Predložky s/z a so/zo Predložky z/zo sa viažu na genitív (pýtame sa: z koho/z čoho?). Predložky s/so sa viažu na inštrumentál (pýtame sa: s kým/s čím?). Keď sme prišli s kamarátkou (s kým?) z kina (z čoho?) domov,  stretli sme sa s problémom (s čím?) zo slovenského jazyka (z...

Otázky na učiteľov #1: Prečo je nebo modré?

Každý deň sa milióny ľudí pozerajú hore k slnku a vidia modrú oblohu. Všetci vieme, že obloha je modrá, ale v skutočnosti – obloha vlastne modrá nie je. Obloha je tvorená vzduchom, ktorý je priehľadný alebo bezfarebný. Veď ani vzduch pred vašimi očami nemá žiadnu farbu, či? Aký je teda dôvod, že vzduch na oblohe má nejakú farbu, a to konkrétne modrú? Existujú tri základné dôvody, prečo je nebo modré, najmä: 1) Čiastočky v atmosfére, 2) Slnko, 3) Skutočnosť, že sme ľudia. Začnime rovno s číslom jedna. V našej atmosfére sa nachádza nespočítateľné množstvo molekúl kyslíka a dusíka. Tieto maličké molekuly „plávajú“ okolo nás a rovnako sa pohybujú okolo slnka, ktoré emituje svetelné lúče. Svetlo existuje v obrovskom spektre, pričom len zlomok z neho je viditeľný ľudskému oku. Spektrum, ktoré vidíme my, pozostáva z farieb dúhy – od červenej, cez modrú až po fialovú. V tom je ten háčik – lúče modrého svetla sú kratšie a aj frekventovanejšie ako lúče červeného svetla. Navyše, pretože sú kratšie, existuje vyššia pravdepodobnosť ich kolízie s molekulami kyslíka či dusíka, čo spôsobuje rozptyl svetla. A teda zatiaľ čo zvyšné vlnové dĺžky preniknú až na zemský povrch a osvetľujú naše dni, modré vlny sa zaseknú v atmosfére, čím vytvárajú známu nebesky modrú farbu. A akú úlohu v tom hrajú ľudské bytosti? Ak ste mimoriadne šikovní, možno ste sa zamysleli nad tým, prečo nie je nebo fialové. V spektre svetla, ktoré vidíme – farby dúhy – červené vlny sú tie najdlhšie a fialové najkratšie, nie modré. Je to síce pravda, ale keďže ľudské oko nerozoznáva dobre fialové odtiene, hoci ich môže byť na oblohe zachytených...

6 spôsobov, ako povzbudiť motivovaných žiakov

S neustále sa zlepšujúcim prístupom k informáciám a online vzdelávaniu a neustálym nárastom žiakov v domácom vzdelávaní, deti sú dnes schopné prevziať zodpovednosť a podieľať sa na rozhodovaní o svojom vzdelávaní viac ako kedykoľvek predtým. Ale ako ich môžeme k učeniu motivovať v prípade, že sú zvyknutí na podsúvanie informácií a učiva takpovediac „po lyžičkách“? Tu je našich šesť overených tipov na to, ako motivovať žiakov k samostatnej činnosti: Pozitívnymi hodnoteniami: Žiaci omnoho lepšie reagujú na pozitívne hodnotenia a povzbudenie než na negatívne vyhrážky. Ako prospešnejšie sa javí povedať „Ak si spravíš úlohy, pôjdeme von“ namiesto záporne orientovaného „Ak si nespravíš úlohy, nepôjdeme von“. Žiaci sa taktiež potrebujú zhovárať o minulých výzvach a úspechoch, podobne ako aj o neúspechoch. Následne sú tak schopní vyprodukovať dobrú prácu s dosiahnutím vlastnej spokojnosti. Najlepším spôsobom, ako povzbudiť žiaka k učeniu, je prostredníctvom diskusie. Rozprávaním sa: Rozprávanie sa o ich vzdelávaní, činnostiach, ktoré sa od nich vyžadujú, a dôvod, prečo sú nutné, pomáha žiakom uvedomiť si, že majú nad svojím vzdelávaním určitú kontrolu a výber v tom, čomu sa venujú. Robením kompromisov: To, že dieťa dostane možnosť výberu a kontroly nad svojím vzdelávaním vyžaduje, samozrejme, aj robenie kompromisov. Niekedy je potrebné zvoľniť z našich predstáv o tom, čo deti robia a ako to robia, nevyhnutné je počúvať ich myšlienky a nápady. Konkrétne učivo sa dnes nemusia naučiť len z čítania nezáživnej učebnice, ale pomôže napríklad aj pozeranie YouTube klipu. Je nutné, aby sme si vybudovali dôveru k rôznym alternatívnym prístupom, ktoré môžu vhodne doplniť učebný proces. Činnosť, ktorú tradičným prístupom vnímame ako vzdelávaciu, môže byť iná ako to, čo vyžaduje dieťa. Zapojte ho do rozhodovania a nebuďte príliš podozrievaví k novým trendom. Zapojením do rozhodovacieho procesu: Vďaka tomu majú žiaci pocit, že ich vzdelávanie nie je „odveci“, ale chápu, ako sa ich osobnostne...

Tipy na vianočné darčeky pre matematikov

Vianoce sa nezadržateľne blížia a Vy neviete, čím obdarovať vášho milovaného matematika či matematičku? U nás nájdete tipy na tie najlepšie vianočné darčeky. Pre kávičkára Pri počítaní príkladov vydrží matematik nespať aj niekoľko nocí. Tajomstvo však tkvie nielen v potešení z dobre vyriešeného príkladu, ale aj v hektolitroch kávy. A zo šálky s dvojitými integrálmi sa káva údajne pije úplne najlepšie! http://www.uncommongoods.com/product/math-mug Pre toho s večne deravými ponožkami Stáva sa, že v stave rozmýšľania nad polárnou transformáciou pri rannom obliekaní matematik ani nezaregistruje, že na jeho obľúbených ponožkách sú diery veľké ako kruh s polomerom 2 cm. Staré mu vyhoďte a pod vianočným stromčekom mu pripravte tieto! http://www.amazon.com/Mens-Genius-Socks-Foot-Traffic/dp/B00HEVVSZO/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1449055800&sr=8-5&keywords=math Pre toho, komu chýbajú vitamíny Hovorí sa, že matfyzáci bývajú z nedostatku slnečného svetla niekedy chorobne bledí. Nechcú jesť vitamíny a dokonca odmietajú aj ponúknuté ovocie. Z krásnej nerezovej misky olemovanej niekoľkými desiatkami cifier čísla pí však určite neodmietnu žiadny banán alebo jablko. http://www.uncommongoods.com/product/pi-bowl Pre pi*z*z*a machra Poznáte známy matematický vtip o tom, ako sa vypočíta objem pizzy s polomerom z a výškou a? Tak potom by vám pri jej pečení nemal chýbať tento krásny kameň na pečenie pizze. Drží teplotu a pizza z neho je naozaj top. http://www.uncommongoods.com/product/pi-z-z-a-stone Pí pi*z*z*a krájač je už len príjemný bonus. http://www.amazon.com/Nuop-Design-Black-Pizza-Cutter/dp/B008N3FFQ0/ref=sr_1_13?ie=UTF8&qid=1449056278&sr=8-13&keywords=mathematician+gift Pre milovníka fraktálov Antistresové omaľovávanky prírody, zvierat či liečivých mandál sú možno v kurze pre obyčajných smrteľníkov, ale matematika nimi neočaríte. Ale fraktálová omaľovávanka zbaví nervozity každého, kto nevie pohnúť s nechutným dôkazom. http://www.amazon.com/Fractals-Coloring-Book-Mind-Altering-Chartwell/dp/0785831916/ref=sr_1_8?ie=UTF8&qid=1449057727&sr=8-8&keywords=fractal Pre toho, ktorý si rád vypije Kto vraví, že matematici sa nevedia zabaviť s alkoholom, nevie, o čom hovorí! Ale pre zachované dekórum by mali poháre obsahovať nejaké matematické výrazy. http://www.uncommongoods.com/product/math-glasses-set-of-4 Pre toho, čo uprednostňuje listovú komunikáciu Hovorí sa, že čo Boh nadelil človeku na inteligencii, niekedy ubral z komunikácie. Niektorí matematici preto...

Gramatické chyby #1

Oni/ony/sami/samy/radi/rady Oni, sami a radi sa viažu na životný mužský rod. Ony, samy a rady sa viažu na ostatné rody  – neživ. mužský, stredný a ženský rod. Oni tam pôjdu radi sami. (chlapi) Ony tam pôjdu rady samy. (ženy, deti) Duby tam stáli samy. (neživotný mužský rod) Pozor: Spojenie ‘Dievčatá nikdy nie sú samé’ je nesprávne, pretože slovo samé sa používa na vyjadrenie väčšieho množstva vecí toho istého druhu, nie na vyjadrenie samoty. Napr. Sú tu samé ženy a žiadni...

Dochádzajú vám nápady na diktáty? Skúste tie z mobilu

Začiatok novembra je už pokročilý čas na to, aby rodičia opäť zistili, že diktáty nie sú silná stránka ich dieťaťa. Z vlastných skúseností vieme, že intenzívne „diktátovanie“ pred písomkami, previerkami či štvrťročkami dokáže pomôcť a zlepšiť známku z diktátu o niekoľko stupňov. Čo však robiť, keď vám dochádzajú nápady, diktátové knižky ste prešli celé a posťahované zásoby nestačia? Skúste diktáty v mobile či tablete. Máme tri tajné tipy. Diktáty (Alteris) Táto aplikácia je určená pre žiakov základných škôl od prvého po deviaty ročník. Na úvodnej stránke si vyberiete úroveň a môžete začať diktovať. Pre každý ročník nájdete v tejto aplikácii 10 diktátov, navyše je k dispozícii možnosť zapamätania. Aplikáciu si v súčasnosti stiahlo viac ako 10 000 žiakov, rodičov a učiteľov.   Gramatika Sk (Adrián Bortník) Aplikácia vývojára Adriána Bortníka, ktorý prvú verziu vydal vo veku 12 rokov, je určená na precvičovanie i/y-čok formou dopĺňania. Slúži ako pomôcka najmä pre žiakov na druhom stupni a osvedčila sa aj pri príprave na prijímacie pohovory na stredné školy. V databáze je k dispozícii viac ako 1500 slov a ako rodič môžete v histórii skontrolovať, ktoré slová dieťa doplnilo zle a na tie sa v príprave zamerať. Ak sa vám aplikácia páči a všetkých 1500 slov máte „zmáknutých“, bezplatne je možné stiahnuť si aj aj Pro verziu, ktorá okrem krajšieho dizajnu a možnosti hrania v leveloch má databázu rozšírenú na 6000 slov.   Diktáty (Michael Šubák) Interaktívna aplikácia, pri ktorej používaní nemusíte nutne tráviť čas aj vy, rodič. Dieťaťu ju jednoducho stiahnete do mobilu a hravou formou dopĺňa mäkké či tvrdé i vo vybraných a cudzích slovách, robí testy zo slovenčiny či literatúry alebo dokonca staršie monitory. Oproti aplikácii od Alterisu majú Diktáty Michaela Šubáka menej stiahnutí, no aj vyššie hodnotenie. V bezplatnej verzii je k dispozícii...

Obľúbené matematické vtipy PART 2

Od prvého zoznamu obľúbených matematických vtipov uplynul viac ako rok. Počuli, prečítali či pospomínali sme si na mnohé ďalšie. Tu sú. Príjemnú zábavu – najmä pri čísle 13 🙂 1. Nech epsilon je záporný… 2. Na štátnici z matematiky si študentka vytiahne otázku Pravdepodobnosť. Študentka nič nevie, za polhodinu z nej komisia nič nedostane. Predseda preto povie: „Dobre, nechajme to tak. Komisii bude určite stačiť, ak odpoviete na nasledujúcu otázku: Aká je pravdepodobnosť, že z tridsiatich dvoch žolíkových kariet vytiahnem kráľa? Kariet je tridsať dva, štyria králi, ťahám jednu kartu…“ Študentka sa chvíľu zamyslí a odpovie: „Päťdesiat percent,“ pričom pokračuje, „buď áno alebo nie.“ 3. Stretnú sa v kaviarni fyzik, matematik a filozof. Matematik vraví: „Viete, fyzika je vlastne len aplikovaná matematika.“ Filozof reaguje: „A  nie je matematika vlastne len aplikovaná filozofia?“ Matematik ho okríkne: „Sklapni a hneď mi dones to latte!“ 4. Matematik stojí zmätený pred kopírkou: „Zmačkol som jednostranná kópia a vyliezol mi Mobiov list…“ 5. Einstein-Pythagorova veta: e = mc² = m.(a²+b²) 6. Žena posiela manžela – matematika na nákup: „Choď kúpiť dve nožičky klobásky. A keď budú mať vajíčka, vezmi desať.“ Matematik vojde do obchodu: „Dobý deň. Máte vajíčka?“ „Áno,“ povie predavačka. „Tak mi dajte desať nožičiek klobásy.“ 7. Príde nekonečne veľa matematikov do krčmy. Prvý si objedná: „Jedno veľké pivo.” Príde ďalší: „Pol piva.” Potom príde ďalší: „Dám si polovicu z toho, čo mal ten predchádzajúci.” Barman sa pozrie na ostatných a načapuje dve veľké pivá. 8. Profesor: Koľkokrát môžeme odpočítať 7 od 83 a koľko nám zostane? Študent: Koľkokrát chcem, vždy mi ostane 76. 9. Matematik, právnik a doktor sa rozprávajú, či je lepšie mať manželku alebo milenku. Právnik hovorí, že...

Hlásime sa na osemročné gymnázium. Čo (ne)robiť?

Takže ste sa rozhodli. Poradili ste sa s dieťaťom, manželom či manželkou a rozhodli ste sa, že skúsite prijímacie pohovory na osemročné gymnázium. Skúsite, lebo takáto príprava sa týka celej rodiny. Vaša pomocná ruka, či už vo forme kompletnej prípravy, asistencie pri opakovaní či opravovaní testov, výbere doučovateľa alebo ako morálna podpora budú potrebné. Ako to teda zvládať? Pravidelná príprava Bude to znieť ako klišé, ale pravidelná príprava je dôležitá – aj v príprave vynikajúcich žiakov, ktorí sa hlásia do prímy. Žiak môže mať vynikajúce známky, no dokiaľ neskúsi testy riešiť sám, veľa to nenapovie. Z našich skúseností vieme, že kvalita výučby na základných školách sa rôzni, a preto najlepší žiak na jednej škole môže patriť k priemerným na inej. Pri príprave z matematiky alebo slovenského jazyka popri opakovaní učiva z predchádzajúcich ročníkov nezabúdajte na precvičovanie. Vynikajúce sú knižky z vydavateľstva Enigma Mama, otec, pripravte ma do prímy (matematika) či Chystáme sa do prímy (slovenský jazyk) od Terézie Lampertovej z vydavateľstva Príroda. U nás v Cielene organizujeme prípravné kurzy alebo individuálne doučovanie na prijímačky na osemročné gymnázium najčastejšie v intenzite 1 x týždenne 90 minút doučovania na jeden predmet. Pri príprave je osvedčené stanoviť pravidelný termín, ktorý žiak berie ako krúžok navyše počas piateho ročníka. Určite by však príprava nemala zabrať všetok voľný čas dieťaťa. Zamerajte sa na kritické otázky Pri prechádzaní starších testov si treba všímať, ktoré príklady z prijímacích pohovorov robia žiakovi najväčšie problémy. Sú to slovné úlohy, počítanie s veľa operáciami či premena jednotiek? Niekedy môže žiaka zmiasť formulácia a nevie odpovedať, hoci pri inom zadaní by ju zvládol perfektne. Značte si kritické otázky a priebežne...

Rozumieme dyslexii – fakty, znaky, známe osobnosti

Dyslexia = dys (z gréčtiny znamené negáciu alebo nedostatočné fungovanie) + lexia (slová, jazyk, čítanie) Dyslexia je učebná porucha súvisiaca s jazykom. Charakterizuje ju skupina symptómov, ktoré spôsobujú ťažkosti v niektorých oblastiach jazykových zručností, a to najmä pri rozoznávaní slov, čítaní s porozumením alebo plynulom čítaní bez prestávok. Dyslexia sa môže pohybovať v úrovni od miernej až po veľmi ťažkú. Dyslexia ovplyvňuje mozog. Konkrétne ovplyvňuje tú časť mozgu, v ktorej slabiky formujú slová a, naopak, kde sú slová rozložené na slabiky. Učebné poruchy neovplyňujú výškou IQ. Tiež nehovoria o tom, aký inteligentný človek je. Pri učebných poruchách ako napríklad pri dyslexii je pre študenta jednoducho náročnejšie učiť sa rýchlo alebo ľahko. Nie všetci tí, ktorí majú problémy s čítaním, trpia dyslexiou. Problém môže byť v slabom zraku alebo aj nedostatočnom vysvetlení či tréningu. Na strane druhej, všetci dyslektici majú s čítaním nejaký problém. Varovné znaky dyslexie Materská škola – Oneskorený vývin reči – Časté infekcie ucha – Dyslexiou trpí blízky príbuzný – Neustále mýlenie si pravej a ľavej strany – Problém s vymyslením slov, ktoré sa rýmujú – Problém zapamätať si abecedu alebo telefónne čísla – Problém rozoznať, že dve slová začínajú rovnakým písmenom alebo slabikou – napríklad model a motor – Zámena písmen alebo slabík v dlhších slovách – napríklad enkyclopédia namiesto encyklopédia Základná škola – Pretrvávajúce zamieňanie písmen (zrkadlovo, samohlások) a číslic aj po ukončení prvej triedy – Škaredé písanie – Pomalé, ťažkopádne a nepresné čítanie, príp. dvojité čítanie (najprv samo potichu a až potom nahlas) – Vynechávanie alebo zlé prečítanie predložiek a zámen, prešmykovanie slabík – Extrémny problém s vyslovovaním slov – Zlé hláskovanie alebo slabikovanie...

Päť zdravých a deťmi obľúbených mlsiek

Hladný dospelý je zlý dospelý. Ešte o niečo viac to platí pri našich milovaných deťoch. Hoci rozbalenie čokoládovej tyčinky alebo otvorenie balenia chrumiek je veľakrát jednoduchšie, vždy si to dvakrát rozmyslite. Zdravé mlskanie je totiž pre ich telá a mozog prospešnejšie, ale príjemným bonusom je aj ustálená hladina emócií. Navyše, ten pocit, keď sa vám do detského jedla podarí prepašovať niečo zdravého a malý odporca všetkého zeleného si to vôbec nevšimne, je na nezaplatenie. Vybrali sme pre vás päť zdravých mlsiek, ktoré potešia vašich malých, keď im v brušku začnú vyhrávať muzikanti. Utajené zelené smoothie Zmixujte jeden banán, pol šálky kravského alebo mandľového mlieka, pol šálky mrazeného lesného ovocia a plnú hrsť zelených listov (špenát je najmenej odhaliteľný). Nalejte do pohárov a podávajte. Tmavá farba lesného ovocia schová všetku zeleň a dieťa nebude o ničom vedieť. Banánové palacinky Banánové palacinky sú zdravšia a napodiv aj jednoduchšia alternatíva klasických palaciniek. Zmiešajte jeden zrelý banán s dvoma vajíčkami – a je to! Zmes roztrite na naolejovanú a dobre rozohriatu panvicu a pečte mini palacinky vo veľkosti ľudskej dlane. Do cesta môžete pridať čučoriedky alebo nimi palacinky ozdobte. Popcorn Domáci popcorn je jednoduchý na prípravu a omnoho zdravší i chutnejší ako jeho supermarketová verzia. V hrnci s pevným dnom rozohrejte kokosový olej (cca 1 lyžicu na 1,5 šálky pukancovej kukurice), ešte do studeného oleja pridajte kukuricu, prikryte priehľadnou pokrievkou a v pravidelných intervaloch pretrepávajte – dôležité je, aby bola celá kukurica obalená v oleji. Popcorn je hotový, keď prestane pukanie. Kokosový olej dá pukancom jemne sladkastú chuť a štipka škorice zavŕši túto delikatesu do dokonalosti. Domáce čučoriedkové tyčinky Domáce cereálne tyčinku sú nielenže...

Päť spôsobov, ako budovať kreativitu v dieťati

Je pravda, že kreatívnym môže byť riešenie slovnej úlohy z fyziky či príkladu z matematiky, ale rozhodne takým je aj vymýšľanie príbehov. Dobrá predstavivosť dokáže rozvinúť kreatívne schopnosti vášho dieťaťa a ľahko sa stane celoživotným zdrojom potešenia. Na základe viacerých vedeckých štúdií sa ukázalo, že existuje silná korelácia medzi hrami so zapojením predstavivosti a kognitívnymi schopnosťami – čo v podstate znamená, že pokiaľ má dieťa v detstve dobrú predstavivosť, dosahuje neskôr v škole lepšie výsledky. Motivujte vaše dieťa k zapojeniu svojej kreatívnej stránky pomocou našich overených tipov. Motivujte k čítaniu Urobte z knižiek každodennú rutinu vášho dieťaťa. Čítanie rozprávok pred spaním je skvelé, ale ešte lepšie je, pokiaľ si dieťa číta samé. Nechajte ho vybrať si knižku podľa seba v kníhkupectve – i keď si myslíte, že sa mu nebude páčiť – môže totiž prekvapiť. Zaplatenie čitateľského preukazu do najbližšej knižnice znamená neustály a cenovo výhodný prísun nových kníh. Navyše, pre zatraktívnenie domáceho čítania, vytvorte originálny „knižný pelech“ s pohodlnými vankúšikmi a prikrývkami u vás doma. Budujte malé svety Vytváranie miniatúrnych svetov je úžasná a zaujímavá aktivita. Dajte dieťaťu veľkú misku a nechajte ho spraviť malú záhradku použijúc mach ako trávu a piesok ako chodníčky, alebo v krabici od topánok vytvorte domček pre myšky so sedačkami z vaty a postieľkou z vreckoviek. Poprehadzujte kartičky s príbehmi Môžete si kúpiť príbehové kartičky alebo si vytvoriť svoje vlastné. Na kartičkách sú zobrazené obrázky, ktoré môžete ľubovoľne poprehadzovať, a vytvoriť tak nové vlastné príbehy. Využite ich ako štartovací bod a podporujte dieťa v tom, aby vymyslelo svoje vlastné humorné rozprávky. Nechajte ho prekonať zaužívané predpoklady a vytvorte dobrú čarodejnicu alebo malé dievčatko, ktoré je neposlušné. Čím dramatickejší príbeh bude, tým lepšie. Spravte umelecký objav Umelecké galérie sa môžu zdať byť preplnené a nudné, no obrazy dokážu deti zaujať vtedy, ak...

Školský rozvrh 2015/2016

Školský rok je už týždeň v plnom rozpuku, a preto sme si pre vás pripravili dva užitočné materiály na stiahnutie. Kalendár prázdnin Obsahuje tie dátumy, na ktoré sa študenti tešia – termíny prázdnin. Dozviete sa termín jesenných prázdnin, že do školy sa ide po Vianociach až v piatok 8.1. a Veľkonočné prázdniny sú na konci marca. Kalendár prázdnin si stiahnete tu. Kalendár dôležitých termínov Je užitočnou pomôckou pre rodičov tých žiakov, ktorí sa chystajú na prijímacie pohovory na osemročné gymnáziá, SŠ či VŠ. Títo žiaci tiež nemôžu vynechať Testovanie 9 a maturity. Kalendár dôležitých termínov si stiahnete...
ContactUs.com